Observasjon av blodprøvetaking med bioingeniørstudentene og sykepleierstudentene 12.02.19

1. klasse sykepleierstudentene hadde lab om blodprøvetaking 12.02.19 16:00 på F303, her fikk vi lov til å være med å observere.


Spørsmål vi hadde til studentane:
  1. Hvordan tror dere at dere kan lære om blødprøvetaking best og hvorfor?
  • VR, App på mob, App på data? 
  1. Hva er mest vanskelig med blodprøvetaking?
  • Å huske rekkefølgen av prosedyren, måten man skal sette inn nål.


Det vi observerte
Vi fikk sett på at 3. klasse BIO-studentene forklarte hvordan man tar blod. Vi snakka med ca. 8 studenter (50/50 menn og kvinner).
Vi fikk også tatt bilder av utstyret og filmet ein gjennomføring. (NB: tommelen var litt i veien i videoen, kunne dratt på huda lenger vekke).







Tilbakemelding frå studentane:
-VR virket dyrt, App virket lettere å bruke feks. på bybana til og frå skulen.
-Gamification og konkurranse var dei positive til. Feks. få ein score og konkurere med vennane.


-De var alle nye til blodprøvetaking, men det de syns virket vanskeligest var:
  • å sette nåla inn (skummelt)
  • pasienter som ikkje likar å bli stukket, pasienter med ulike sjukdommar der det er vanskelig å fysisk stikke dei. (stressende)
  • å huske på alle tinga du skal gjere i rett rekkefølge.


Det første punktet kan vi ikkje gjere noko med, til og med i VR er det vanskelig å simulere det å stikke noken.
Det andre punktet kan vi simulert i eit spill ved å gjere situasjonen stressande med feks. ein skrikande pasient, hurtig musikk (kahoot?),
spill som krever mykje fokus og distraherande moment.
Det siste punktet kan vi definitivt klare å løyse med ein trenings-app, der vi fokuserer på teori delen av blodprøvetaking.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Filming av blodprøvetaking på lab 12.04.19

Observasjon på Haukeland Poliklinikk for Prøvetaking 03.04.19

Statusoppdatering uke 12