Om prosjektet

P29 -Prototype for gamefication og virtualisering av blodprøvetaking 

Bioingeniørutdanningen ved HVL

Bakgrunn

Bioingeniør er en helseprofesjon med kjernekompetanse innen behandling og analyse av ulike typer biologiskmateriale på det medisinske laboratoriet. Ved HVL er bioingeniørutdanningen (https://www.hvl.no/studier/studieprogram/2019h/bio/) organisert under fakultet for ingeniør og naturvitenskap.Ved utdanningen har man hatt fokus på utvikling, bruk av e-læring og har utviklet en nettside med ulike e-læringsressurser som benyttes for å forberede studentene til praktisk ferdighetstrening i laboratoriene (ePraksis.no). Dette prosjektet ble anerkjentmed nasjonal utdanningspris i 2018.

Oppgave

Bakgrunn for prosjektet: 
tidligere e-læringsressurser har i hovedsak vært kortfilm, quiz og ulike typer kunnskapstester. Man ønsker nå å utforske gameification og visualisering som e-læringsressurser for praktisk ferdighetstrening ved bioingeniørutdanningen

Beskrivelse av hva prosjektet skal løse: 
Blodprøvetaking er en kjernekompetanse som bioingeniører skal kunne. Blodprøvetaking er utfordrende å lære, da man må kombinere mye faktakunnskap som så settes inn i en praktisk kontekst.

Beskrivelse av teknologier / metoder og annet som er tenkt brukt i prosjektet:

Gamefication for terping av teoretisk kunnskap:

  • Hvordan lese og forstå rekvisisjon
  • Ulike prøverør til ulike formål
  • Rekkefølge på prøverør som skal fylles
  • Korrekt identifisering av pasient
  • Rekkefølge på utførte handlinger i prosedyren
  • o.l.
Virtualisering av prosedyren:
  • Hvordan og når sette på og løsne stase
  • Hvordan «finne» og velge egnet blodåre
  • Håndgrep på kanyle ved innføring av nål
  • Hvordan utføre skifte av blodprøverør
  • Hvordan blande blodprøverør korrekt
  • Vinkel på nålen som settes inn i blodåren, er et viktig poeng.
  • En kan også her visualisere «feil» og konsekvenser ved «feil».


Bachelorstudentene skal bidra til å utvikle spill som e-læringsressurser i dialog med fagmiljøet. Disse læringsressursene vil senere utprøves ved undervisningen ved bioingeniørutdanningen. Gir avanserte e-læringsverktøy økt læringsutbytte sammenlignet med tradisjonell undervisning?

Kontaktpersoner


  • Gry Sjøholt (bioingeniørutdanningen), gry.sjohol@hvl.no, tlf: 934 11840
  • Elisabeth Ersvær (bioingeniørutdanningen), elisabeth.ersver@hvl.no, tlf: 55 58 76 0
  • Ilona Heldal (data og realfag), Ilona.Heldal@hvl.no, tlf: 55 58 75 24

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Filming av blodprøvetaking på lab 12.04.19

Observasjon på Haukeland Poliklinikk for Prøvetaking 03.04.19

Statusoppdatering uke 12